Jak motivovat děti ke sportu? Rodiče, je to na Vás

reklama

Mnoho rodičů řeší již v útlém věku okolo 3-4 let, jak povzbudit své děti k pohybu. Přemýšlí, jaký sport pro ně zvolit, aby si němu vybudovali pozitivní vztah a slavili v něm úspěch. Ve skutečnosti je v tomto věku pro sportovní motivaci dětí nejdůležitější právě aktivní přístup a inspirace ze strany rodičů.

Děti a pohyb 

„Systematický výběr sportu včetně volby vhodného klubu přichází dnes na řadu okolo 5-6 let. Do té doby hraje nejdůležitější roli v procesu seznamování dítěte se sportem sám rodič,“ říká odborník na sportovní diagnostiku Martin Jahoda ze společnosti SportAnalytik, která se zabývá individuálním výběrem sportů pro děti.

„Rodiče mohou využít různých způsobů, jak dítěti pohyb přiblížit a spojit ho s pozitivními emocemi a zážitky. Na základě našich zkušeností se stovkami českých dětí lze říci, že dobré pohybové základy mají děti, které rodiče rozvíjeli v jedné ze tří níže uvedených oblastí,“ doplňuje Jahoda.

Motivace vlastním příkladem

  1. Děti mají jak známo tendenci napodobovat. Vidí-li svojí maminku pravidelně běhat nebo posilovat před televizí, chodí-li sledovat tatínkovy fotbalové zápasy, získávají přirozeně představu, že sport je něco automatického, co je běžnou součástí života.
  2. Ne nadarmo byli rodiče mnoha současných hvězd buď aktivními profesionálními sportovci nebo velmi zapálenými rekreační sportovci. Zároveň děti touto cestou pochopí, že sport přináší nejen radostná vítězství, ale občas i porážky.
  1. Motivace sportovním prostředím

  2. Děti jsou velmi vnímavé a citlivé na podněty, kterým jsou vystaveny. Pokud se pravidelně pohybují ve sportovním prostředí, nastavuje to jejich celoživotní vztah ke sportu. „Mnoho dětí, které rodiče od útlého dětství vodili na kurty, se potom tenisu věnovalo profesionálně“, říká bývalý trenér juniorské tenisové reprezentace Jan Taussig. "Příkladů je celá řada, Ivan Lendl, Petr Korda, Helena a Cyril Sukovi a tak bych mohl pokračovat".
  3. Sportovnímu zápalu může pomoci také střídmé sledování sportovních akcí v televizi. Tak si děti oblíbí určitou sportovní hvězdu a napodobování tohoto idolu vede k jejich přirozenému sportovnímu rozvoji v daném sportu. Úspěchy našich sportovců jsou nejlepší pozvánkou do školiček a přípravek úspěšných sportovních odvětví. Příkladem může být zvýšený zájem dětí o biatlon, patřící dříve spíše k okrajovým sportům.

Společný pohyb v rámci celé rodiny

V této oblasti je aktivní role rodičů největší. Jakmile se vyskytne vhodná příležitost je dobré s dětmi začít rozvíjet základní pohybové návyky jako je běhání, skákání, házení nebo chytání. „Důležité je organizovat vše hravou formou, být kreativní při vymýšlení her, dát dítěti pocit vítězství a příliš netlačit, pokud o aktivitu nejeví zájem,“ říká Martin Jahoda ze SportAnalytiku.

Postupně je dobré s rostoucím věkem začít přidávat takzvané „rodinné sporty“. To jsou disciplíny, které může společně provozovat celá rodina a trávit tak pohromadě volný čas. Jedná se především o jízdu na kole, plavání, lyžování a bruslení.

Zhruba od 5 let věku dítěte má smysl přemýšlet o organizované formě sportu. Důležité je ovšem vybrat ten pravý, který bude dítě bavit a zároveň bude v souladu s jeho přirozeným sportovním talentem. Tady rodičům pomůže projekt SportAnalytik, který formou hravého testování fyzických předpokladů odhalí individuální sportovní talent každého dítěte.

reklama

Děti absolvují 8 disciplín sestavených tak, že každá z nich testuje jednu klíčovou fyzickou schopnost (např. rychlost, ohebnost, vytrvalost, sílu apod.). Na základě porovnání výsledků každého dítěte s tisíci vrstevníků lze identifikovat silné stránky každého malého sportovce a doporučit mu vhodné sporty včetně kontaktů na kluby z jeho okolí.

„Většina rodičů chce vést své dítě ke sportu, ale mnohdy si do rozhodování příliš promítají svá přání a vlastní sportovní zkušenosti místo, aby vyzkoušeli zábavné testování, který nezávisle odhalí nejvhodnější sporty pro jejich dítě,“ říká Martin Jahoda ze SportAnalytiku.

publikováno: 10.11.2015   napsal/a: Mgr. Jan Taussig
reklama