Vybíráme cyklistické tretry

reklama

Cyklistické tretry, které zajistí pevné spojení nohy s nášlapnými pedály, významně zvyšují účinnost šlapání, zvyšují výkon a šetří síly jezdce. Pokud chcete těchto výhod využít a tretry si pořídit, pokusíme se vám na následujících řádcích poradit s výběrem.

 Silniční tretry

Záběr vzhůru

Cyklistické tretry zvyšují účinnost šlapání hned z několika důvodů. Prvním je pevné spojení  nohy jezdce s pedálem, realizované prostřednictvím nášlapných pedálů, do nichž se tretry zacvaknou prostřednictvím speciálních zámků, tzv. kufrů. Noha díky tomu zabírá nejen při pohybu dolů, tedy při sešlápnutí pedálu, ale i při pohybu vzhůru, kdy pedál táhne.

Tvrdá podrážka a pevné upnutí nohy

Dalším důvodem vyšší efektivity šlapání v tretrách je mnohem tvrdší podrážka treter, oproti běžné obuvi. Tato tvrdá podrážka přenáší veškerou sílu od jezdce do pedálu, aniž by docházelo ke ztrátám síly při deformaci podrážky. Čím sportovnější cyklistické tretry, tím tvrdší mají podrážku. Špičkové závodní tretry mají podrážku z karbonu, který poskytuje maximální tuhost při velmi nízké hmotnosti. Naopak rekreační tretry mají podrážku měkčí a ohebnější, aby umožňovaly také chůzi, ovšem i u nich je jejich podrážka tvrdší, než u běžných bot. Tretry zvyšují výkon jezdce i tím, že pevně fixují jeho nohu. Veškerá síla tak opět jde do pedálů, aniž by se ztrácela kdesi ve volné botě. Fixace je dána systémem upínání, který je jiný u závodních, sportovních i rekreačních treter.

Závodní modely tretry obvykle disponují tzv. systémem BOA, kdy se tretra zapíná pevným ocelovým lankem, ovládaným otáčením kolečka na nártové části tretry. Sportovní modely jsou obvykle vybaveny zapínáním prostřednictvím plastového pásku s ráčnovou přezkou, který doplňuje suché zipy. Rekreační tretry pak mívají jen suché zipy nebo klasické tkaničky.

Tretry podle disciplíny

Cyklistické tretry lze rozdělit na silniční, MTB (na horská kola) a rekreační  podle způsobu použití.

Silniční tretry

Silniční tretry se na první pohled od dalších typů liší hladkou podrážkou. Nepočítá se u nich s tím, že v nich jezdec bude někam chodit, byť samozřejmě umožňují ujít krátký úsek například na občerstvení do restaurace. Svrchní část boty je pak maximálně prodyšná a na rozdíl od treter na MTB není tak odolná proti oděru a nečistotě.

MTB tretry

Na rozdíl od silničních treter mají hrubou podrážku s výrazným vzorkem, neboť se u nich počítá s tím, že v terénu je občas třeba překonat náročný úsek pěšky (třeba do kopce). Přední část podrážky dokonce umožňuje přidat špunty podobné těm na fotbalových kopačkách. Svrchní část tretry je uzpůsobena k tomu, aby vydržela kontakt s odletujícími kamínky, vlhkostí a bahnem, což je při jízdě v terénu pravidlem. MTB tretry jsou tak mnohem odolnější.

Rekreační tretry

Tretry pro rekreační cyklisty jsou měkčí a to zejména co se týče podrážky. Ta bývá často vyztužena jen v oblasti zámků pro nášlapné pedály. Ty jsou navíc zapuštěny hlouběji do podrážky, takže bota umožňuje normální chůzi bez kontaktu zámků se zemí. Rekreační tretry se i vzhledově přibližují běžné obuvi. V této kategorii si můžete vybrat tretry, které na první pohled nerozeznáte od normální outdoorové obuvi.

Správná velikost

reklama

Pro optimální přenos síly do pedálů je samozřejmě třeba zvolit správnou velikost treter. Ty musí perfektně a těsně sedět, ale samozřejmě nesmí nikde tlačit. Velmi vhodné je doplnit tretry speciálními cyklistickými stélkami, které dokonale podpoří klenbu a zamezí jejímu propružení při záběru, které znamená ztrátu energie. Toto propružení  je nezbytné při chůzi či běhu, ovšem při cyklistice je lepší jej eliminovat.

Kompatibilita s pedály

Důležité je, aby vámi zakoupené tretry pasovaly do nášlapných pedálů, tedy přesněji řečeno do jejich zámků. Drtivá většina MTB treter je připravená jak na pedály nejrozšířenějšího standardu Shimano SPD (2 děrový standard), tak i na systémy Time nebo Crankbrothers. Podobně přípravou na 2děrový systém disponují levnější modely treter silničních a tretry rekreační. Lepší silniční tretry již mohou mít podrážku připravenu pro pedály s 3-děrovým systémem. Pozor na to, že zámky (kufry) jsou vždy součástí balení nášlapných pedálů, nikoliv treter.

Pokud na kole jezdíte častěji, určitě by nášlapné pedály a cyklistické tretry neměly chybět ve výbavě. S výběrem správného systému nášlapných pedálů vám jistě rádi poradí v jakékoliv specializované cykloprodejně.

Přečtěte si články v rubrice: Sportovní trénink



publikováno: 15.03.2013   napsal/a: Mgr. Jan Taussig
reklama