10 rad, jak snížit svůj cholesterol

Dnes již není pochyb, že vysoké hladiny cholesterolu jsou závažným rizikovým faktorem pro rozvoj nemocí srdce a cév.

Cholesterol

Také je dobře známo, že značná část české populace nesplňuje přísné limity pro hladiny cholesterolu v krvi.

Jak však můžeme přirozenou cestou ovlivnit svůj cholesterol?

Možností je celá řada, podívejme se na některé z nich:

  • Máte-li nadváhu, nebo jste dokonce obézní, zkuste shodit přebytečná kila. Existuje opravdu vztah mezi příjmem kalorií a hladinami cholesterolu v krvi. Zhubnutím si navíc snížíte rizika dalších civilizačních nemocí, jako je cukrovka, nebo vysoký krevní tlak.
  • Kouříte-li, přestaňte s cigaretami. Kouření významně snižuje hladiny ¨hodného¨ HDL cholesterolu.
  • Máte-li málo pohybu, začněte se hýbat. Pravidelné pohybové aktivity, a nemusí se rovnou jednat o sport, pomáhá i rychlá chůze, apod., snižují ¨zlý¨ LDL cholesterol a zvyšují ¨hodný¨ HDL cholesterol. Důležitá je pravidelnost, za minimum se považuje 3,5 hodiny pohybu týdně.

 Speciální novoroční redukční program Prof. MUDr. Libora Vítka

10 kroků, jak zhubnout v 10 týdnech, které fungují. Využijte jeden z našich nových balíčků služeb a buďte fit. Nyní 35% sleva pro nejrychlejší zájemce.

 

  • Vynechejte nasycené tuky ze svého jídelníčku. Nejsou to jen potraviny bohaté na cholesterol, ale také potraviny bohaté na nasycené tuky, které přispívají k vysokému cholesterolu v krvi.
  • Jezte více vlákniny. Vláknina vyvazuje cholesterol v zažívacím traktu a zabraňuje tak jeho vstřebávání do krve.
  • Jezte ořechy. Ačkoli jsou ořechy tučné, nejedná se o tuky nasycené. Konzumace ořechů a mandlí vede opravdu k mírnému snížení hladin cholesterolu. Vzhledem k jejich vysoké energetické hodnotě by se jich však nemělo jíst více než malá hrst denně.
  • Zkuste občas skleničku vína večer. Toto je samozřejmě velmi nebezpečná rada, obzvláště v České republice známé nadměrným pitím alkoholu. Nicméně je opravdu prokázáno, že mírná konzumace alkoholu (ne více než 2 deci vína denně!) zvyšuje hladiny ¨hodného¨ HDL cholesterolu až o 10%.
  • Pijte zelený čaj. Zelený čaj (přirozeně neslazený) je vynikající alternativou ke sladkým limonádám, eventuálně jiným nápojům konzumovaným pro žízeň – v České republice se jedná typicky o pivo. Nedělám si iluze, že by český pivař vyměnil svůj oblíbený půllitr za zelený čaj, nicméně je pravdou, že zelený čaj kromě toho, že neobsahuje žádné kalorie navíc snižuje i ¨zlý¨ LDL cholesterol – podle jedné studie až o 5%.
  • Vyměňte máslo ve svém jídelníčku za margaríny, nejlépe ty s označením Light, které obsahují až o 60% méně kalorií a nemají žádný cholesterol. Některé jsou dokonce obohaceny o tzv. rostlinné steroly, které dále snižují hladiny cholesterolu blokádou jeho vstřebávání ve střevě.
publikováno: 04.02.2013   napsal/a: MUDr. Libor Vitek