Kyselina glutamová, aminokyselina, která je velkém množství obsažena v zelenině, může opravdu snižovat krevní tlak. Takto alespoň vyzněla rozsáhlá multicentrická studie provedená na téměř 5000 jedincích z celkem 17 států.Pro tuto aminokyselinu byl opravdu prokázán inverzní vztah ke krevnímu tlaku, Jinými slovy, vyšší přísun kyseliny glutamové v dietě snižuje krevní tlak.
Při obsahu 5% kyseliny glutamové z celkového příjmu bílkovin v dietě došlo ke snížení krevního tlaku o 1 až 3 mm Hg ve srovnání s lidmi, kteří konzumovali podstatně méně kyseliny glutamové.
Tyto výsledky jsou ve shodě s dřívějšími studiemi, které prokázaly inverzní vztah mezi příjmem bílkoviny ze zeleniny a krevním tlakem.
Kyselina glutamová je přitom jedna z nejběžnějších aminokyselin v lidské stravě. Její prospěšný účinek je vysvětlován jejím dopadem na metabolismus látky zvané glutathion, který výrazně ovlivňuje tzv. oxidační stres způsobující velké množství civilizačních onemocnění. Kyselina glutamová může být navíc i zdrojem pro jinou aminokyselinu nazývanou arginin, z které je v lidském těle vytvářen oxid dusnatý, plynná molekula ovlivňující cévní napětí.
Zdroj: Stamler J et al. Glutamic acid, the main dietary amino acid, and blood pressure. Circulation 2009.

0 příspěvků
Článek zatím nikdo nekomentoval.