Opravdu, podle nejnovějších výzkumů lékařů a historiků trpěli aterosklerózou vedoucí k ucpávání cév již staří Egypťané, a to i přesto, že nebyli obézní, jedli podstatně více ovoce a zeleniny, nekouřili cigarety, a neměli sedavý způsob života. Lékaři byli velmi překvapeni, neboť takový výsledek ani zdaleka neočekávali. Základním cílem bylo podpořit hypotézu, že nemoci srdce a cév jsou civilizační chorobou moderní doby.
Celá myšlenka provést tuto studii vznikla při návštěvě dvou autorů výzkumu cvoby turistů Egyptského národního muzea. Když stáli před mumií faraóna Merenptaha, dočetli se z popisu mumie, že údajně trpěl aterosklerózou, čemuž se jim nechtělo věřit. Proto iniciovali tento výzkum, v jehož průběhu pomocí výpočetní tomografie detailně analyzovali celkem 22 mumií, z nichž právě 16 bylo v takovém stavu, že mohly být výsledky validně posouzeny.
Je zjevné, že kromě faktorů, za které si můžeme sami, se na nemocích srdce a cév uplatňují i faktory genetické. Neměli bychom však zapomínat, že zejména v naší době máme veliké možnosti, jak rizika těchto onemocnění ovlivnit zdravým životním stylem.
Zdroj: časopis JAMA 2009

0 příspěvků
Článek zatím nikdo nekomentoval.