Že je tento fakt realitou asi nikoho zvlášť nepřekvapí. Děti milují slané oříšky, chipsy, pop corn, hamburgery, Coca colu a další ¨junky¨ food.
Zajímavé však je že příjem soli úzce souvisí s příjmem cukru. Podle studie publikované britskými lékaři v prestižním časopise Hypertension, která byla provedena na dětech ve věku 4-18 let je snížení příjmu soli o 1 gram za den spojeno současně i se snížením příjmu cukru o celých 27 gramů.
Spotřeba soli také stoupá s přibývajícím věkem, u 4-letých činila 4,6 g, u 18-letých už 6,8 g/den.
Je proto vyvíjena velká snaha snížit obsah soli v prodávaných potravinách. Vědci tvrdí, že snížení obsahu soli o 20% by člověk na chuti vůbec nezaznamenal.
Přitom příklady z Finska naznačují, že tento přístup je ten správný. V 70. letech minulého století zde zavedli národní program zaměřený na snížení příjmu soli, který vedl ke snížení systolického i diastolického tlaku o 10 mm Hg (torrů). Současně došlo i k významnému poklesu úmrtnosti na srdeční infarkty a mozkové mrtvice, ačkoli v témže období došlo ke zvýšení výskytu nadváhy i příjmu alkoholu.
Závěrem lze tedy říci, že snížením obsahu soli dochází nejen ke snížení krevního tlaku, ale i ke snížení nemocí srdce a cév, k ovlivnění nadváhy a obezity a pravděpodobně i dalších doprovodných onemocnění, jako jsou cukrovka nebo některé nemoci jater.
0 příspěvků
Článek zatím nikdo nekomentoval.