Výživa a zdraví
V této rubrice budou detailně diskutovány jednotlivé důležité a nedílné součásti naší stravy, které sice všichni známe z osobní zkušenosti, máme o nich spoustu informací, ty však často nemusí být pravdivé. Smyslem rubriky je poskytnout objektivní pohled na tuto problematiku zejména s ohledem na jejich prospěšné či naopak škodlivé účinky na zdraví člověka. Témata budou zahrnovat úlohu stravy pro možný rozvoj nemocí, jako jsou například nádorová onemocnění, nemoci srdce a cév, cukrovka, apod. Diskutován bude vliv nápojů v naší stravě (voda, čaj, káva, sladké limonády, alkohol), následovat budou vybrané skupiny potravin (namátkou možno jmenovat živočišné a rostlinné tuky, vliv ztužování tuků, transnasycené mastné kyseliny, polynenasycené mastné kyseliny, cholesterol, vliv spotřeby vajec na zdraví člověka, ovoce a zelenina, vláknina a další). Najdete zde nejen články týkající se zdravé stravy, ale i novinky zasahující do těchto témat. Rubrika bude postupně doplňována, na základě čtenářského ohlasu je možné zpracovat i některá další ¨potravinovᨠtémata, která Vám budou v této rubrice scházet.
Články
Zdraví: Výživa a nádorová onemocnění
V sérii článků, které jsem pro nejbližší dobu připravil, bych se chtěl věnovat vztahu mezi našimi stravovacími a dietními návyky a možným rizikem či naopak prevencí nádorových onemocnění. Všechny články najdete postupně v rubrice ¨Výživa a zdraví¨ ...
01.02.2012 |
MUDr. Libor Vitek | shlédnuto: 4915x |
0 komentářů
|
36x




Zdraví: Snižuje čokoláda opravdu riziko srdečních nemocí?
Konzumace čokolády byla již v minulosti spojována s nižším rizikem vzniku nemocí srdce a cév. Podle nejnovějších studií britských lékařů z university v Cambridge provedených na více než 114000 lidí je však pravidelná konzumace čokolády spojena se s...
15.12.2011 |
shlédnuto: 1017x |
0 komentářů
|
1x




Zdraví: Konzumace kávy snižuje riziko rakoviny kůže
Konzumace kávy již zdaleka není považováno za škodlivý zlozvyk. Ačkoli dříve bylo pití kávy posuzováno jako stejně škodlivé s kouřením, dnes víme, že konzumace kávy má mnohé pro zdraví prospěšné účinky – chrání před rozvojem cukrovky, stejně tak ja...
07.12.2011 |
MUDr. Libor Vitek | shlédnuto: 1002x |
1 komentář
|
0x




Zdraví: Konzumace brambor pomáhá našemu srdci
Brambory nebývají uváděny jako příliš zdravé potraviny, může za to fakt, že mají relativně vysoký glykemický index, a dále pak také skutečnost, že jsou konzumovány velmi často ve smažené úpravě, ve fomě hranolků, kroket, nebo smažených čipsů. Nicm...
31.10.2011 |
MUDr. Libor Vitek | shlédnuto: 1104x |
0 komentářů
|
1x




Zdraví: Chrání zelený čaj před ultrafialovým zářením?
Flavonoidy zastoupené v zeleném čaji mohou opravdu chránit před poškozením kůže nebezpečným ultrafialovým zářením. K dispozici máme zatím jen nepřímá data z experimentálních studií, kdy k rostoucím lidským buňkám ozařovaným ultrafialovým zářením by...
21.10.2011 |
MUDr. Libor Vitek | shlédnuto: 2820x |
0 komentářů
|
49x




Zdraví: Což takhle dát si amarant?
Někdy se mu říká sloní ucho, ale většinou ho známe pod mnohem „lahodnějším“ názvem amarant a jeho okrasnou odrůdu pod názvem laskavec. Blahodárný vliv této rostlinky na lidský organizmus znali již jihoameričtí indiáni a Aztékové jej považovali za pok...
29.08.2011 |
PhDr. Olga Huspeková, Ing. Hana Svobodová | shlédnuto: 1802x |
0 komentářů
|
3x




Zdraví: Souvisí příjem mléka s nádorovými onemocněními?
Kupodivu ano, opravdu souvisí. Podotýkám, že se hovoří o mléku kravském, nikoli o mléku mateřském, sójovém, či o jiných druzích mléka. Dostupné studie celkem jednoznačně prokazují ochranný vliv pití mléka na riziko rakoviny konečníku a t...
19.08.2011 |
MUDr. Libor Vitek | shlédnuto: 5671x |
0 komentářů
|
53x




Zdraví: Česnek a zdraví, co o nich víme?
Česnek (Allium sativum) patří mezi velmi oblíbenou zeleninu, o které se obecně míní, že je velmi zdravá. Česnek se užívá v léčbě různých nemocí skutečně po staletí, první záznamy o jeho používání jako léku pocházejí z Indie před 5000 léty. K léčbě ...
27.07.2011 |
MUDr. Libor Vitek | shlédnuto: 9638x |
6 komentářů
|
76x




Zdraví: Vysoký příjem vlákniny Vám může prodloužit život!
O tom, že vláknina by měla být nedílnou součástí naší stravy asi nikdo nepochybuje, ačkoli jen málokdo splňuje příjem doporučovaný odbornými lékařskými společnostmi. Ten je uváděn na zhruba 25 gramů denně, realita v zemích konzumujících ¨západní¨ str...
20.06.2011 |
MUDr. Libor Vitek | shlédnuto: 3856x |
0 komentářů
|
77x




Zdraví: 10 potravin, které bývají nejčastěji zkažené
Každému je jasné, že některé potraviny mohou být kontaminované baktériemi a pravděpodobně většina z nás se již setkala s nějakou zkaženou potravinou, po které nám nebylo zrovna nejlépe. Podívejme se však na žebříček potravin, které jsou nejčastěji ko...
15.06.2011 |
MUDr. Libor Vitek | shlédnuto: 12776x |
0 komentářů
|
58x




