Podle iránských lékařů je pití velmi horkého čaje (o teplotě 65-70 stupňů Celsia) spojeno s dvojnásobně vyšším rizikem vzniku rakoviny jícnu. Ovšem jedinci, kteří pijí vařící čaj (o teplotě vyšší než 70 stupňů Celsia) mají riziko vzniku rakoviny jícnu dokonce 8x vyšší.
Výsledky tohoto výzkumu byly publikovány v březnovém čísle prestižníhom britského odborného časopisu British Medical Journal.
Kromě známých rizikových faktorů pro toto zhoubné onemocnění, jako jsou kouření nebo alkohol, se tak objevuje nový poměrně významný spolupodílející se faktor. Rozsáhlá epidemiologická studie byla provedena na obyvatelích provincie Golestan v severním Iránu, kde prakticky 100% populace pije čaj, všichni jsou prakticky abstinenty a zhruba 15% lidí kouří cigarety. V této geografické oblasti je ovšem nejvyšší výskyt tzv. dlaždicobuněčného karcinomu jícnu (nejčastější formy rakoviny jícnu) a pití vařícího čaje je pravděpodobně významnou vyvolávající příčinou takto vysokého výskytu tohoto zhoubného onemocnění.
Zdroj: Pití vařícího čaje je spojeno s rizikem rakoviny jícnu, BMJ 3/2009

0 příspěvků
Článek zatím nikdo nekomentoval.