
Nejnovější studie z května letošního roku potvrzuje, že konzumace ořechů opravdu snižuje hladiny cholesterolu v krvi a také riziko ischemické choroby srdeční.
Kalifornští vědci provedli detailní analýzu 25 publikovaných studií pocházejících celkem ze 7 zemí, v kterých byl posizován vliv konzumace ořechů na hladiny ořechů v krvi. Jednalo se přitom o rozmanité druhy ořechů, které zahrnovali mandle, lískové, pekanové, pistáciové, vlašské, makadamové a burské ořechy. Ve studiích bylo studovánio celkem téměř 600 jedinců, základní podmínkou bylo, že žádný z nich nesměl užívat léky na snižování hladin cholesterolu.
Účastníci studie konzumovali v průměru 67 gramů ořechů denně a toto samo o sobě vedlo ke snížení hladin celkového cholesterolu o více než 5%, ¨špatného¨ LDL cholesterolu o téměř 7,5% a ke zlepšení poměru mezi LDL a HDL cholesterolem (tedy tím špatným a hodným) o téměř 8,5%. Navíc došlo ke snížení hladin dalších rizikových tuků, tzv. triacylglyceolů (také nazývaných jako trigyceridy), a to o více než 10%. Účinky na snižování krevních tuků byly přitom stejné u mužů i u žen.
Ačkoli se to zdá zcela jasné, a mohli bychom konzumaci ořechů na základě těchto výsledků jenom doporučit, je třeba zmínit dvě důležitá omezení. Ořechy jsou kaloricky velmi bohaté a jejich konzumace by neměla být neomezená. Doporučuje se maximálně 70 g denně. Je třeba také dodat, že solené ořechy jsou velmi nevhodné, neboť příjem sodíku (tedy chloridu sodného) v naší stravě daleko přesahuje doporučované hodnoty a ohrožuje populaci zejména rozvojem vysokého krevního tlaku. Takže tedy konzumujte ořechy, ale s mírou a nesolené.
Zdroj: časopis Archives of Internal Medicine, květen 2010

0 příspěvků
Článek zatím nikdo nekomentoval.