Je obecně známo, že ve stáří se významně zvyšuje riziko zlomenin, a to v důsledku osteoporózy (řídnutí kostní hmoty). Ukazuje se nicméně, že vápník v naší stravě není jedinou složkou, která ovlivňuje riziko osteoporózy. Podle posledních studií publikovaných minulý měsíc v časopise Journal of Nutrition je zřejmé, že riziko osteoporózy u starších mužů ovlivňuje i příjem ovoce a zeleniny bohatých na vitamin C. Zkoumáni byli muži a ženy ve věku nad 75 let, jejich průměrný příjem vitaminu C byl 500 mg/den (což je o dost více, než je doporučovaný denní příjem vitaminu C). Pravděpodobným mechanismem jsou protizánětlivé účinky vitaminu C a dále jeho úloha při tvorbě kolagenu nezbytného pro správnou strukturu kostí. Je pravděpodobné, že i doplňky obsahující vitamin C (multivitaminové preparáty, apod.) budou mít podobný účinek, ale podle autorů výzkumu je na takové závěry ještě příliš brzy a je zapotřebí vyčkat na výsledky lékařských studií, které by tuto nabízející se hypotézu potvrdily.
Prospěšný účinek vitaminu C nebyl kupodivu zaznamenán u žen, které trpí osteoporózou podstatně častěji než muži. Pro absenci účinku vitaminu C u žen nejsou jasná vysvětlení, je možné, že ochranný účinek by se projevil až na větším souboru žen a i toto je předmětem dalšího výzkumu.
Účinky vitaminu C byly slabší u kuřáků, což tolik nepřekvapuje, neboť kouření zvyšuje oxidační stres a vitamin C jako silný antioxidant je pravděpodobně výrazně více spotřebováván pro tento účel.
Je vhodné dodat, že tyto povzbudivé výsledky potvrzují i závěry laboratorních studií, které také prokázaly inhibiční účinky vitaminu C na resorpci kostní tkáně.
Bude zajímavé sledovat, zdali se vitamin C opravdu stane oficiálním doplňkem pro léčbu a prevenci osteoporózy ve starším věku. Rozhodně však neuděláme chybu, pokud do naší stravy zařadíme podstatně více ovoce a zeleniny.

0 příspěvků
Článek zatím nikdo nekomentoval.