Vitamíny mohou i zabíjet

Milióny lidí po celém světě užívají multivitaminové přípravky v pevné víře, že se chrání před rozvojem nádorových nemocí i onemocnění srdce a cév (kardiovaskulárních onemocnění). Jen ve Spojených státech užívá multivitaminové přípravky přes 50% populace a Američané utratí za tyto preparáty více než 23 miliard dolarů ročně. Dalších 36 miliard dolarů ročně je jen v USA utráceno za speciální obohacované dietní doplňky. Je přitom známo, že v rozvinutých zemích jsou prakticky všechny vitaminy a stopové prvky obsaženy v normální stravě (mnoho běžných potravin je obohacováno vitaminem D, vitaminy řady B, kyselinou listovou, železem, jódem, apod.) a není tedy příliš mnoho racionálních důvodů pro užívání vitaminových tablet. Tyto multivitaminové přípravky často překračují o 2-20 násobek denní doporučované dávky vitaminů a stopových prvků (zkuste sami porovnat Váš oblíbený multivitamin s doporučovanými denními dávkami vitaminů, možná budete překvapeni). Ačkoli existují velmi přesvědčivé teoretické důvody pro užitečnost podávání vitaminů, poslední rozsáhlé lékařské výzkumy ukazují, že užívání multivitaminových přípravků pravděpodobně před těmito chorobami vůbec nechrání. Naopak, užívání vitaminů může mít dokonce i negativní důsledky na naše zdraví.

 

Jak bylo prokázáno pravděpodobně v nejlépe zpracované analýze amerických vědců publikované v roce 2007 v prestižním odborném časopise JAMA, která zahrnovala 68 do té doby publikovaných klinických studií na celkem 233000 lidech, vede užívání beta-karotenu, vitaminu A a vitaminu E dokonce k vyšší celkové úmrtnosti (na které se podílejí zejména kardiovaskulární a nádorová onemocnění) v porovnání s lidmi, kteří vitaminy neužívají. Je také známo, že beta-karoten zvyšuje riziko rakoviny plic u kuřáků, stejně tak jako rakoviny štítné žlázy a močového měchýře, nebo nemocí srdce a cév. Zvýšené riziko rakoviny plic má velký význam zejména pro mladé ženy-kuřačky, které zřejmě nejvíce užívají vitaminové přípravky s obsahem vitaminu A i jako prostředek pro hezčí a bezpečnější opálení.


Na druhou stranu je nezbytné uvést, že narozdíl od dietního příjmu umělých vitaminů je význam konzumace ovoce a zeleniny jakožto přirozených zdrojů vitaminů (ale i dalších zdraví prospěšných látek) odborníky všeobecně uznáván.

 

Je obecně známo, prokázáno a uznáváno, že vysoký příjem ovoce a zeleniny bohatých na vitaminy chrání před rozvojem nádorových a kardiovaskulárních nemocí.

 

Obzvláštní pozornost si určitě zasluhují i potenciální nežádoucí účinky vitaminů, které byly jasně prokázány pro celou řadu nadměrně přijímaných vitaminů. Vitamin A může působit například teratogenně na vyvíjející se plod těhotných žen (tedy způsobovat poruchy vývoje plodu). U dospělých jedinců pak způsobuje nadměrný přísun vitaminu A vypadávání vlasů (tzv. alopecii), chudokrevnost (anémii), záněty kůže, poruchy zraku nebo jaterních funkcí. Vzpomínám si dokonce na jeden zdokumentovaný případ ženy, která kvůli tzv. kancerofóbii, tedy strachu z rozvoje nádorového onemocnění, pila denně 2 litry mrkvového džusu a způsobila si hypervitaminózu vitaminu A vedoucí k rozvoji rakoviny jater. Podobně i další vitaminy nejsou bez potenciálních nežádoucích účinků, například vitamin D může vést ve vysokých dávkách k rozvoji močových kamenů, vitamin E zase ke krvácivým projevům.


Je to tedy jako se vším, je nutné užívat všeho s mírou a držet se raději přirozených způsobů obrany před civilizačními nemocemi – zdravé výživy a dostatečné fyzické aktivity.

Bookmark and Share

12.03.2012 | MUDr. Libor Vitek | shlédnuto: 6659x | 5 komentářů | 176x 12345


Související články


Komentáře


5 příspěvků, poslední 29.03.2012

Jirka

Michelle: Studie opravdu prokazují vše co pan Vítek popisuje. Ovšem pozapomněl říci, že tyto studie se týkají pouze UMĚLE VYTVOŘENÝCH vitamínů. Užívání doplňků stravy získaných z přírodního zdroje prokazuje opačný výsledek (prokázáno samozřejmě studiemi). Sám užívám doplňky stravy od firmy N.tr.lite, nejsem prakticky nemocný (chřipka a pod.) echinacea nikdy nezklame :-). Mám RS a nedovedu si představit, že bych neměl užívat na noc organický vápník s hořčíkem proti křečím v nohou. Myslím, že vzít si 3 tablety organického vápníku s hořčíkem (450 mg vápníku a 190 mg hořčíku) mi přijde rozumnější než před spaním sníst 1,5 kg brokolice (cca 420 mg vápníku a 165 mg hořčíku), ovšem bez záruky, že to v té brokolici je a že ta daná brokolice neobsahuje zbytky hnojiv atd., a další a další příklady :-) N.tr.lite své doplňky stravy vyrábí z rostlin pěstovaných na svých vlastních plantážích. V podstatě "vezmou rostlinu, odstraní z ní vodu a vlákninu a zbylé "buňky" (Fitofaktory) se ztabletují", žádné syntetické konzervanty, barviva apod. Je samozřejmě spousta informací http://en.wikipedia.org/wiki/Nutrilite a nedá se to sem moc všechno napsat... Kdo má zájem o více info, napište mi na jiri.kopta(z)centrum.cz pošlu nějaké materiály... Hezký den

lesov

S vitamínovými doplňky je to asi stejné, jako se vším, za čím je reklama a peníze. Moje osobní zkušenost s vitamíny je taková, že po krátkodobém užívání komplexního vitamínového svinstva, jsem se jednoho hnusného dne osypal, jak při zarděnkách a měl jsem i zvýšenou teplotu. Takže vitamíny v tabletách, už nikdy! Moje rozhodnutí podpořil zejména výrok jednoho specialisty (věda/výzkum), který dokonce tvrdil, že synteticky připravené vitamíny nemají levotočivou DNA jako přírodní, tudíž nemohou spolupracovat s buňkou. Pro Michelle mám zprávu, že mě, vždycky po užití vitamínu B, opar nemine! A že bude mít nejspíš obézní děti, jako důsledek užívání doplňků stravy a vitamínů. Tvrdí to alespoň vědci z Baylor College of Medicine v Houstunu. Po tréninku mě vždycky pomohl vitamín P (pivo, dvě, tři...) Je ale pravda, že ze stravy nelze získat ani vitamíny ani stopové prvky v dostatečném množství. Jedna maďarská studie z poslední doby srovnává rozbory potravin a plodin s rozbory udělanými v 60 letech a konstatuje, že klesl obsah těchto látek o 40-95%. Takže jestli chcete zeleninu do polívky, stačí naškubat trochu trávy na louce, vyjde to levněji a má to stejné účinky.

Anna

Moc dekuji za zajimavy clanek, instinktivne jsem mela vzdycky k takovym pripravkum odpor a radeji konzumuji hromady zeleniny a ovoce, konecne i lepe chutnaji. Jsem rada, ze mam svuj instinkt podlozen i odbornikem.

Libor Vítek

Nemusíte souhlasit, máte samozřejmě právo na svůj názor.

Michelle

Nesouhlasím s autorem. Jsem od mala sportovkyně, a to i závodně (tenis, karate, fitness). Bez užívání vitamínových doplňků si nedovedu svůj den představit. Vitamín B mi vždy pomůže při příznacích oparu na rtu, vitamín C pomáha rychleji se zregenerovat po tréninku (není žádná svalová horečka), vitamín E užívám 2x v roce měsíc - nemám PMS. V dnešní době je velice těžké získat dostatek vitamínů jenom ze stravy. Takže ještě jednou, nesouhlasím.


Přidat komentář

CAPTCHA Vyměnit obrázek

Můj Sportvital



Registrace | Zapomněli jste heslo?      

Rubriky

Anketa

     

Aktuality

09.05.2013
Největší pochod Pivovarská čtvrtka odstartuje 25. května.
Pořadatelem tradičního pochodu je pivovar Holba, který zve na start stovky milovníků turistiky a ryzího piva z hor. Pivovarsk...

09.04.2013
Češi utratí za plastické operace přes dvě miliardy ročně
Poprvé použili plastičtí chirurgové silikonové implantáty k úpravě prsou v roce 1962. Od té doby popularita těchto zákroků ...

02.04.2013
Sportovní odpoledne pro děti od 2 do 5 let v Galerii Harfa
Máte doma malého neposedu, který potřebuje spoustu pohybu? Nebo by vaše batole či předškolák potřebovali probudit ze zimního ...