Jak na zdravý životní styl?

reklama

Zdraví je odrazem životního stylu. Jak se stravujeme, zda sportujeme a zda odpočíváme – to jsou hlavní faktory, které ovlivňují náš životní styl.

Zdravý životní styl

Výživa

Pro zdravý životní styl je stěžejní nejen dostatečný energetický příjem a respektování zásad zdravé stravy, ale také vhodné stravovací návyky, jimiž jsou pestrost, přiměřenost a pravidelnost.

Pestrost

Strava, kterou tělu dodáváme by měla být pestrá, jinak řečeno, měla by obsahovat všechny živiny, ať už makroživiny (sacharidy, bílkoviny, tuky) nebo o mikroživiny (vitaminy, minerální látky či stopové prvky). Jelikož neexistuje potravina, která by toto všechno obsahovala, je třeba, aby byl jídelníček každého z nás co nejpestřejší, jen tak lze totiž zajistit, že tělo dostane vše, co potřebuje. Lidský organismus má po dlouhou dobu svého evolučního vývoje vybudovány mechanizmy ke zpracování přirozené stravy a dokáže si dokonale „vytáhnout“ všechny nutriety, které nezbytně potřebuje.  V této souvislosti si dovolím připomenout, že tato schopnost organismu není dostatečně prokázána u široké nabídky doplňků stravy i různých instantních forem.

Přiměřenost

Ráda bych vysvětlila, pojmy zdravá a nezdravá potravina. Pamatujte prosím, že z hlediska výživových hodnot zdravé a nezdravé potraviny neexistují, existují pouze zdravé a nezdravé množství potravin.

Uveďme si příklad: Ořechy jsou vzhledem k obsahu nenasycených mastných kyselin (zdravé tuky), považovány za zdravé potraviny. Znamená to snad, že jich můžeme sníst, co hrdlo ráčí? - To určitě ne:) Energie přijatá z 200g balíčku ořechů za den se stejně dobře bude ukládat do tukových zásob, jako energie přijatá ze stejného množství škvarků.

Nicméně nejen množství, ale i pravidelnost konzumace potravin je důležitá. Chci říci, že sníst jednou za čas dortík u kávy s přáteli nebo si dát ke snídani bílé pečivo namísto celozrnného, neohrozí naše zdraví o nic víc než pravidelná konzumace většího množství ořechů snědených na posezení.

Pravidelnost

Všichni jistě znají doporučení: Jezte 5 až 6x denně po menších porcích. Já doporučuji: Řiďte se tím, co vyhovuje vám. Všichni máme zcela odlišný životní styl – různé zaměstnání, různé společenské aktivity, různé koníčky a zájmy. Proto doporučení 5 až 6 porcí za den nemusí vyhovovat všem. Ideální je, jíst v pravidelných 2,5 až 3 hodinových intervalech. Nevynechávat snídani (zařazujte ji nejpozději 1 až 1,5 hod od probuzení) a poslední jídlo dne se snažit zařadit nejpozději 3 hodiny před spaním.

reklama

Důležité je rozdělit svůj denní energetický příjem do porcí, jež hodláte sníst (nedoporučuji však jíst méně než 3x denně). Pokud jíte méně, než je vaše energetická potřeba, vaše tělo hladoví. Nedostatek energie zhoršuje schopnost koncentrace, zvyšuje se pocit únavy a dochází k častějším a výraznějším pocitům hladu, které vedou k příjmu většího množství jídla, než obyčejně sníte. Navíc, pokud často hladovíte, tělo si to pamatuje a energii, kterou později z jídla přijmete si spíše uloží do zásob ve formě tuku, než aby ji využilo jako aktivní energii.

Pohyb

Pohybová aktivita nás ovlivňuje po mnoha stránkách. Cílem je samozřejmě pozitivní ovlivnění, čehož můžeme dosáhnout, stejně jako u výživy, respektováním již zmiňovaných tří zásad (přiměřenost, pravidelnost a pestrost). Negativní vlivy pohybové aktivity vznikají v případě uvádění těchto zásad do extrémů (vícefázový denní trénink bez dostatečné regenerace a stravy) a v případě jednostranné pohybové aktivity.

  • Aerobní aktivita (chůze, běh, kolo atd.) rozvíjí vytrvalost, zvyšuje dostupnost kyslíku pro srdce
  • Silový trénink (posilování) zlepšuje svalovou sílu a udržuje svalovou hmotu
  • Cvičení na posílení hlubokého pánevního dna, neboť jádro kosterního svalstva zajišťuje oporu a vzpřímené držení těla
  • Cvičení na podporu rovnováhy (například stoj na jedné noze, tai-chi) slouží jako prevence zlomenin ve vyšším věku. Se zvyšujícím věkem se totiž zhoršuje rovnováha – důsledkem toho jsou pády a úrazy.
  • Cvičení pro rozvoj ohebnosti (tanec, jóga) zlepšuje pohyblivost kloubů a držení těla.

Psychika

Nejvíce podceňovaným faktorem životního stylu je psychika. V současném uspěchaném světě si člověk nedokáže najít čas sám na sebe. Jsme v neustálém stresu. Spánek čím dál více odkládáme k ranním hodinám a budík přenastavujeme na dřívější hodinu, neboť práce, povinnosti a starosti nám nedovolí spát. Povykládat si u stolu s rodinou nebo v klidu sníst večeři či přečíst knihu – vše co nám dělá radost, co nás uklidňuje pozitivně působí na naši psychiku. Dostatečný spánek a odpočinek po sportovní aktivitě či vyčerpávajícím pracovním dni je naprosto nezbytný.

A proto řiďme se pravidlem: VŠEHO S MÍROU A S ROZUMEM.

publikováno: 29.01.2018   napsal/a: Mgr.Pavlína Kosečková
reklama