Nordic walking – severská chůze

reklama

Kolébkou této pohybové aktivity je Finsko. První zmínky v odborné literatuře nalezneme kolem 90. let minulého století. Pro nedostatek sněhu u jednoho dlouho připravovaného závodu, pořadatelé místo jejich zrušení uspořádali neobvyklý běh pouze s holemi.

Nordic walking, severská chůze

Z Finska, kde už je Nordic walking součástí tělesné výchovy se začal tento sport rychle šířit do celého světa. Nordic walking má svoji světovou asociaci (INWA) a podle jejích údajů se pravidelně zabývá touto aktivitou více než 800 000 lidí.

O co se jedná?

Chůze se speciálními holemi je na první pohled technicky nenáročná činnost, při které musíme koordinovat práci nohou a paží s odrážením holí. Při chůzi s holemi zapojujeme do činnosti obě mozkové hemisféry. Abychom si při chůzi nepřivodili zdravotní komplikace, je nezbytné naučit se správnou techniku. Získáme-li dobré návyky, severská chůze nám pomůže upravit držení těla.

Uvádí se, že při chůzi s holemi zatěžujeme 90% svalů v těle a naopak šetříme jinak velmi namáhané klouby dolních končetin. Chůze s holemi zvyšuje intenzitu zatížení a tím i účinnost tréninku. Při pravidelném tréninku (alespoň 3x týdně), dochází k významnému zpomalení srdeční frekvence a ke zvýšení aerobní kapacity organizmu.

Pro koho je určena?

Je-li pro vás chůze příliš pomalá a nezáživná a naopak nejste-li příznivci běhu, vyzkoušejte Nordic walking. Severskou chůzi může vykonávat každý. Od výkonného sportovce, který ji může používat jako součást silově-vytrvalostního tréninku, tak začátečník i lidé od mladého až po seniorský věk. Nordic walking klade zvýšené nároky na oběhový a dýchací aparát. Vyšší tepová frekvence po delší dobu prospívá i lidem se zdravotním omezením nebo jako velmi účinný prostředek pro snížení hmotnosti. Ve srovnání s běžnou chůzí, spálíme v průměru o 20% více energie. 50 minut běžné chůze nahradí 30 minut s holemi.

V čem nám severská chůze prospívá?

  • Je doporučován k prevenci osteoporózy,
  • může pomoci zmírnit potíže při diabetu nebo vysokém krevním tlaku,
  • posiluje imunitní systém,
  • je doporučován fyzioterapeuty k prevenci bolestí zad, kolenou, kyčlí a i k rehabilitaci např. po úrazu či ortopedické operaci,

  • má pozitivní vliv na pohybový aparát a na kardiovaskulární systém,
  • zvyšuje spotřebu energie a zbavuje nás nadbytečného tuku,
  • zlepšuje náš psychický stav a omezuje úzkostné stavy,
  • zvyšuje kreativitu a schopnost řešit problémy, zlepšuje paměť.
    Nordic Walking posiluje svalstvo horní části těla a nohou a zlepšuje celkovou pohyblivost. Pomocí holí jsou namáhány svaly celého těla a klouby dolních končetin jsou odlehčeny. Při chůzi s hůlkami zpevňujeme bederní svaly, zádové,  krční, ramenní a zároveň tím zlepšujeme správné držení těla.

Vyvarujeme se tak případným bolestem zad a krku. Díky hůlkám se zátěž na klouby snižuje až o 30% a tím se redukuje i nebezpečí zranění (natažení vazů, opotřebení kloubů apod.).

Základní vybavení

Hole
Hole pro Nordic walking jsou vyráběny z hliníku nebo karbonu a jsou velmi lehké (okolo 400 g.) Mají speciálně ergonomicky tvarované grify a poutka (nastavitelná) podobné jako u běžeckých holí, které umožňují efektivní odraz. Hroty na špičkách jsou vyměnitelné, pro chůzi na tvrdém povrchu jsou opatřeny gumovou botičkou.
Délka holí se vypočítá vynásobením tělesné výšky koeficientem 0,68. Začátečníkům a lidem s problémy ramenního kloubu se doporučují hole kratší. Hole jsou buď teleskopické nebo se vyrábějí v délkách 100–145 cm.
Cena holí začíná kolem 600 korun a špičkové karbonové stojí 2 i více tisíc.
Rukavice
Připomínají cyklistické, ale vyrábějí se speciální pro Severskou chůzi. Mají prodloužený palec a ukazováček, ostatní prsty jsou zkráceny. Umožňují větší komfort při chůzi a lepší uchopení holí.
Cena se pohybuje okolo 200 kč.
Obuv
Kvalitní boty jsou nezbytné pro pohodlnou chůzi. Měli by splňovat několik podmínek:

  • tlumit nárazy,
  • musí umožnit odvíjení chodidla a práci kotníku,
  • ve vlhku nesmí propouštět vodu, měly by poskytovat co největší komfort a nezatěžovat pohybový aparát.

Vybírat boty bychom měli ve specializovaných prodejnách a brát v potaz svou váhu a povrch terénu. Důležitá je stabilizovaná pata, se schopností tlumit nárazy.
Při problémech s podélně nebo příčně plochou nohou, používáme ortopedické vložky.
Ceny bot začínají přibližně na 1800 kč.

Správná technika

Osvojení správné techniky s výběrem správné výšky holí je důležité pro co nejlepší efektivitu této pohybové aktivity. Instruktáže probíhají vždy přímo v terénu. Začíná se vysvětlením a ukázkou správné techniky, nastavením správné výšky holí, nácvikem techniky v dílčích krocích, ukázkou techniky chůze do kopce, z kopce včetně rychlostních variant.

Poté následuje praktický ca. hodinový nácvik ve vhodném terénu, ukázka zahřívacích a protahovacích cviků. Instruktáže lze volit individuálně či ve skupinkách.

Naše kurzy Nordic Walkingu vede zkušená instruktorka Petra Hamerská. Petra Hamerská

 

Užitečná adresa: http://www.czech-nordicwalking.com/

Zdroj: Kardoifitness vytrvalostní aktivity v každém věku; J.Dýrová, H.Lepková

reklama
publikováno: 18.09.2012   napsal/a: Mgr. Jan Taussig
reklama